Affiche Pax Deus_kleinPAX Deus – Het Evangelie volgens Pilatus

“Twijfel en geloof zijn twee kanten van dezelfde medaille. Alleen onverschilligheid is goddeloos.”

In een zoektocht naar de betekenis van het geloof vragen de makers zich af; Wat is waarheid? Kun je iets geloven als je het niet gezien hebt? Samen met Pilatus, de Romeinse stadhouder die Jezus kruisigde, en zijn vrouw Claudia zoeken ze naar de waarheid. Is Jezus opgestaan uit de dood of is zijn lichaam gestolen? Is Jezus een bijdehante magiër of de zoon van God? Het evangelie volgens Pilatus. “Het antwoord doet er niet toe, wat telt is de vraag.”

Pilatus: “Als je ernaar verlangt te geloven, bevredig je alleen een behoefte. Je ontkent de eisen van de waarheid.”
Claudia: “Wat zijn dan die eisen van de waarheid?”
(…)
Pilatus: “Ik zal dus nooit christen zijn. Want ik heb niets gezien, ik heb alles gemist, ik ben te laat gekomen.”
Claudia: “Misschien ben jij dat dan wel: de eerste christen.”

Het Evangelie volgens Pilatus is een toneelbewerking van het gelijknamige boek van Eric-Emmanuel Schmitt. Van zijn hand is ook het toneelstuk Mijnheer Ibrahim en de bloemen van de Koran dat DNA in 2011 en 2012 opvoerde.
Persbericht en foto’s in groot formaat

Voor actuele speellijst zie de agenda 

 

Credits

Tekst: Eric-Emmanuel Schmitt
Spel: Sabri Saad El Hamus en Anna Schoen
Regie: Aike Dirkzwager
Bewerking: Gerardjan Rijnders
Dramaturgie & regieassistentie: Karlijn Mofers
Kostuums: Aziz Bekkaoui
Lichtontwerp: Gé Wegman
Decorontwerp: Hester Jolink
Techniek: Mario Mantel
Productieleiding: Bjorn Jansen – Lijn6
Teaser & registratie: Sergio Gridelli
Scènefotografie: Leo van Velzen
Impresariaat: Bureau Berbee culturele affaires
Pr & publiciteit: Saskia de Ruiter
Publiciteitsbeeld: Paulina Matusiak & Eddy Wenting
Artistieke leiding: Sabri Saad El Hamus
Zakelijke leiding: Nora Duijf – Buro Saai

Éric-Emmanuel Schmitt is een gelauwerde Franse auteur, toneelschrijver en filmmaker. Zijn werk is in meer dan veertig talen vertaald en van zijn boeken zijn wereldwijd ruim 10 miljoen exemplaren verkocht. Hij won diverse internationale prijzen voor zijn toneelstukken en romans, waaronder een prix Goncourt. De vijf novelle’s uit zijn Cyclus van het onzichtbare zijn in meer dan 32 talen vertaald. Over één daarvan, ‘Meneer Ibrahim en de bloemen van de koran’, schreef de Volkskrant: ‘Schmitt maakt op een ontroerende manier helder wat er mooi is in een godsdienst. In ‘Het Evangelie volgens Pilatus’ weigert Schmitt de wanhoop van de twintigste eeuw en toont om deze reden hoe mensen problemen trotseren en hoe zelfs het ergste onheil niet kan verhinderen dat er iets van het ‘Goede’ blijft doorschemeren. DNA deelt met Schmitt de fascinatie voor de verwondering van het leven en de verzoening. ‘Het Evangelie volgens Pilatus’ gaat over de stigmatisering van een identiteit. Het stigma om dat te moeten zijn wat anderen in ons zien.

Aike Dirkzwager stapt, na vier jaar medicijnen gestudeerd te hebben, over op de regieopleiding in Amsterdam waarna hij een paar jaar bij het ‘gevestigde repertoiretoneel’ werkt en stukken regisseert van o.a. Miller, Duras, en Tsjechow. Vervolgens specialiseert hij zich het schrijven/maken van stukken waarbij de tekst voor en tijdens het repeteren tot stand komt. Dit beperkt zich niet alleen tot teksttoneel maar ook locatietheater, cabaret, jongerentheater en muziektheater komen aan bod. Sinds 1992 is Aike als vaste regisseur en coauteur verbonden aan Toneelgroep het Volk en sinds 2005 maakt hij ook deel uit van BEER muziektheater. Hij regisseerde daar o.a. ‘Meneer Ibrahim en de bloemen van de koran’, bekroond met de Gouden Krekel 2006, en de voorstelling ‘Ik ben niet bang’ kreeg in 2012 een Zilveren Krekel. Als docent is hij verbonden aan verschillende theateropleidingen.

Sabri Saad El Hamus (spel) vertrok op zijn 21e vanuit Egypte naar Nederland. Daar volgde hij de eerste jaren van de toneelschool Arnhem. In 1988 richtte Saad El Hamus, samen met choreograaf Terence Roe, Stichting Lamaqul op. Met Lamaqul maakte Saad El Hamus o.a. The Undutchables en Yasser bij de Toneelschuur in Haarlem, deze laatste voorstelling werd geschreven door Abdelkader Benali. Zijn Stichting Maqam Lamaqul betekent een verdere verdieping van Saad El Hamus’ initiatieven.  In 2006 start Sabri Saad El Hamus met zijn voorstellingenreeks Pax Islamica waarvan De Nieuw Amsterdam vanaf deel drie, Zekket, coproducent wordt. Vanaf januari 2008 werd Sabri artistiek leider van Theatergroep De Nieuw Amsterdam waar hij de Pax Islamica reeks voltooide. Hij maakte bij DNA verder diverse voorstellingen waaronder het locatieproject Oedipus in Egypte voor Oerol en Over het IJ Festival. In 2013 startte zijn nieuwe serie, een vijfluik over identiteit. PAX Hominis was de eerste. Na PAX Deus volgen nog PAX Mama, PAX Arab en PAX Europa.

Anna Schoen studeerde in 2004 af aan de Arnhemse Toneelschool ArtEZ. Met medestudent Lotte Dunselman startte ze tgECHO. Anna komt voort uit de zogenaamde Arnhemse traditie waarbij de acteurs niet alleen spelen, maar ook zelf voorstellingen maken. Ze is een fysieke speler, opgeleid om met tekst te werken, maar haar spel is persoonlijk en rauw. Het duo maakt als tgECHO zaal- en locatietheater. Dunselman en Schoen maken gebruik van verschillende kunstdisciplines als muziek en beeldende kunst. tgECHO heeft een eigen plek in het Nederlandse theaterlandschap weten te veroveren met beeldend, fysiek, nieuw-Nederlands teksttheater waarin vorm een grote rol speelt. Hun laatste voorstelling was ‘Colombina’, een coproductie met De Gemeenschap van Roy Peters. ‘Stel je bent een koe’ gaat 13 juni in première op Oerol en in september/oktober volgt een tournee langs de kleine zalen in Nederland. Anna speelde daarnaast onder andere in producties van keesen&co, het NNT en d’Electrique onder leiding van theaterheld Ko van den Bosch waaronder ‘Gurumatic’, ‘Jetlag’, ‘Lex’ (tevens verfilmd) en ‘Frankenstein’. Deze winter is ze voor het eerst te zien bij Oostpool.

In de media

Interview Sabri Saad El Hamus door Cecile Hendriks van NieuwWij

Theaterkrant – Loek Zonneveld.
**** ‘Het is, laat dat meteen gezegd zijn, een fascinerende voorstelling voor iedereen die, zoals ondergetekende, geïntrigeerd is door de bijrollen in dat Grote Verhaal uit het jaar 33 van onze jaartelling.’

de Volkskrant – Vincent Kouters
*** ‘Oud verhaal dat knap wordt verteld aan de hand van een huwelijkscrisis.’

1e Rang – Wiesje van Ratingen
**** ‘PAX Deus is een bijzonder verhaal dat anderhalf uur lang boeit.’

NieuwWij – Cecile Hendriks
‘Een mooie bijkomstigheid is het gegeven dat de rol van Pilatus gespeeld wordt door de islamitische acteur Saad El Hamus. Hierdoor wordt de blik van de buitenstaander bekrachtigd. Pax Deus intrigeert.’