Becket-all-inclusive-AfficheNothing is funnier than unhappiness

Beckett All Inclusive neemt het publiek mee langs drie korte stukken van Samuel Beckett: Rough for Theatre I,Rockaby en Krapp’s Last Tape.

Het publiek wordt meegenomen in het levenslange onderzoek van Samuel Beckett naar woorden, om uiteindelijk de onderliggende stilte te oogsten.

De uitgangspunten van Beckett zijn even simpel als herkenbaar: twee zwervers op straat, een herinnering, een vrouw in een schommelstoel, een man met bandrecorder. Het gaat over het wachten, over het kijken en luisteren, wat je ziet als je blind bent of als je naar een stem luistert, de herinnering, de poging om een moment vast te houden voor de eeuwigheid, om het eigen bestaan te verklaren, het ademen. Het zijn.

Beckett is wereldtoneel. Beckett is universeel en beschrijft alledaagse menselijke dilemma’s. Over de mens, het menselijk lot en de menselijke komedie. Beckett is herkenbaar, ongeacht kleur, religie of achtergrond. De absurde teksten van Samuel Beckett zijn – bewust of onbewust – onderdeel geworden van onze cultuur: van een stoffige woestijn tot aan Sesamstraat. Beckett wordt geciteerd, geherinterpreteerd en toegepast. Beckett leeft.

lees hier de recensie van Fleur Jurgens op dagelijksestandaard.nl

luister hier het interview terug dat Sabri Saad El Hamus gaf voor radio 1 in de Tros Nieuwsshow over Beckett All Inclusive.

Rough for Theatre I
Op een winteravond ontmoeten twee mannen elkaar in een desolaat landschap van ruïnes. De een is blind en de ander zit in een rolstoel. Een mislukt stel, voor elkaar geschapen maar ze kunnen niet bij elkaar blijven noch zonder elkaar leven. Ze kunnen niet zwijgen. Ze kunnen niet gaan noch blijven. Ze zijn continu onderweg maar verroeren zich niet.

Rockaby
Na een lange zwerftocht is een vrouw eindelijk thuis aangekomen. Zij zit in de schommelstoel van haar moeder en wiegt heen en weer. De vrouw luistert naar haar eigen stem die vertelt over  het verleden en over haar moeder. Het gaat op en neer. Verder en meer. Totdat het stopt.

Krapp’s Last Tape
Op zijn negenenzestigste verjaardag luistert Krapp naar spoelen die hij dertig jaar geleden heeft ingesproken. Hij luistert naar een stem die ooit de zijne was. Iets wat ooit zijn leven was, begint hem te doordringen. Misschien zijn Krapp’s beste jaren voorbij. Toen er nog kans op geluk bestond. Maar hij wenst ze niet terug. Niet nu het vuur in hem brandt.

Credits

teksten: Samuel Beckett
vertaling: Tom Kleijn (Rough for Theatre 1/Schets voor Theater 1), Ruud Hisgen en Adriaan van der Weel (Rockaby/Wiegelied) en Jacoba van Velde (Krapp’s Last Tape/Krapp’s Laatste Band)
regie: Sabri Saad El Hamus
dramaturgie: Florian Hellwig
spel
: Titus Muizelaar, Sabri Saad El Hamus, Saar Vandenberghe, Ibelisse Guardia Ferragutti
scenografie: Sacha Zwiers
scenografie assistentie: Lucinda Bouten
geluidsontwerp: Harpo ‘t Hart, Joav Richartz
lichtontwerp: Gé Wegman
techniek: Mario Mantel (Remco Bleeker – stage)
productieleiding: Floortje Halters

Met dank aan:
Glashandel A&A
Kringloop de Schalm

Speellijst

november 2012

6 t/m 10 | Amsterdam | Frascati

18 | Deventer | Theater Bouwkunde

22 | Groningen | Schouwburg/Kruithuis

24 | Leiden | Theater Ins Blau

25 | Drachten | Schouwburg De Lawei

30 | Arnhem | Schouwburg

december 2012

1 | Nijmegen | LUX

4 | Den Haag | Theater a/h Spui

5 | Haarlem | Toneelschuur

6 | Rotterdam | Rotterdamse Schouwburg

7 | Hoofddorp | Schouwburg De Meerse

8 | Enschede | Schouwburg ism Concordia

12 | Heerhugowaard | Cool

14 | Doetinchem | Theater De Gruitpoort

19 | Utrecht | Stadsschouwburg

21 | Gouda | Goudse Schouwburg

In de media

Trouw